På sporet av Carmen er av en spilltype som vi kaller Escape Run. Dette er et lagspill som er en mellomting av rebusløp og escape room.
Dersom dere bestiller for flere enn ett lag , vil det legges opp som en konkurranse mellom lagene, med poeng basert på hurtighet og riktige svar.
Løs så mange oppgaver som mulig, og redd Carmen, innen tidsfristen på 2 timer for å få flest mulig poeng.
Bakgrunnshistorien
Kokken Carmen har forsvunnet, og kollegaene hennes trenger deres hjelp til å finne henne, ved hjelp av spor i hennes digitale dagbok. Sidene i dagboken er sikret med både passord og posisjons-lås, noe som gjør at dere må løse oppgaver forskjellige steder rundt i byen for å finne passordene for å få lest dagboken.
Kartet
Når lagene starter spillet får de tilgang til et kart som viser forskjellige steder de kan gå til, for å få lastet ned sidene i dagboken. I tillegg vises et par andre steder som ikke har dagbok-filer, men som Carmen allikevel har markert som viktige. Stedene med filer er markert på kartet med grønne prikker, mens de andre stedene er markert med hvite prikker. Man må være innenfor en radius på 20 meter fra det markerte stedet på kartet, for å kunne laste ned filen.
Oppgavene
Man kan velge hvilket sted man skal fokusere på ved å bla med pilene på siden av teksten under kartet, eller klikke på liste-ikonet. Da vil man se avstanden til stedet, samt få opp en vag tekst som sier noe om hva man skal gjøre der. Handlingene man må utføre er ikke alltid innlysende, men det kan være lurt å lete for å se om man finner skjulte innretninger eller informasjon. Det kan også være at gjenstander man får i én oppgave skal brukes i en annen. Her er det viktig at spillere på samme lag snakker sammen og forteller hva de finner og hva de tenker!
Hint
Dersom man står fast på en oppgave kan man klikke på «gi meg et hint». Dette koster halvparten av poengene for oppgaven, men da får man et hint som forhåpentligvis vil hjelpe litt videre på veien til å finne Carmen. Dersom hintet ikke var nok, er det også mulig å trykke på «hopp over denne oppgaven», men da får man ingen poeng for oppgaven.
Lese dagboken
Hver oppgave gir dere et passord som skal brukes for å laste ned en fil med utdrag fra dagboken til Carmen. Les innholdet i disse filene nøye for å finne spor etter hva som kan ha skjedd med Carmen. Og husk, snakk sammen og del tanker!
Importeringskoder
Underveis i spillet vil det dukke opp såkalte importeringskoder. Disse starter alle med «(+)», og kan brukes for importere flere steder å gå til på kartet. Klikk på ikonet i høyre hjørne over kartet for å legge inn disse kodene.
Spilldetaljer
I venstre hjørne over kartet er det et ikon med bokstaven «i». Klikk på denne for å se alle nedlastede filer, få oversikt over hvor mange poeng hvert lag har, samt en generell hjelpetekst.
Avslutning
Spillet avsluttes når et lag har klart å sørge for at Carmen har kommet til rette igjen. Makstid på spillet er eventuelt etter 2 timer, så dersom Carmen ikke er funnet innen den tid, vil hun forbli forsvunnet og spillet avsluttes.
Husk å levere tilbake vesken til Carmen med alt innhold inntakt før dere dra hjem.
Lykke til!
BOOKING TIL DETTE SPILLET ÅPNER OM KORT TID